Rapid Reference

  1. Indikation:

UAW

  • Blutung/Hämatothorax durch Intercostalarterien-Verletzung
  • Perforation von Organen (Lunge, Herz, Diaphragma, Leber/Milz) und Gefäßen (Aorta, Subclavia)
  • Intercostalneuralgie durch Nervenirritation
  • Hautemphysem
  • Infektion (Lokal, Pneumonie, Empyem)
  • Annähen ist sinnvoll1
  • 4-5 ICR VAL hat geringste failure rate, Thoraxwanddicke 28-40 mm2

Footnotes

  1. Chest Drain Fall-Out Rate According to Suturing Practices: A Retrospective Direct Comparison

  2. Chest wall thickness and decompression failure: A systematic review and meta-analysis comparing anatomic locations in needle thoracostomy